Förintelsens minnesdag!

Det är en vecka och en dag sen vi besökte Auschwitz-Birkenau.
Och jag kan fortfarande inte fatta att jag har varit där. Det känns så overkligt på något sett. JAg har definetift inte kunnat smälta känslan som jag hade när jag var där. den känslan går inte att beskriva.

Har man inte varit där så kan man inte förstå så är det bara. Visst du kan ha lite förståelse, men när du väl är där så har du mer.

Jag tycker faktist att alla ska åka dit. Speciellt i våra tider som vi har nu. Det kommer att ändra din årsikt helt. Det kommer även ändra din syn på livet. Det kan jag lova dig.

Som rubriken säger så är det Förintelsens minnesdag idag. Så jag tycker att alla där ute ska sätta sig och fundera på saker och ting. Och tänka på alla de människor som dog eller blev mänskliga försökskaniner. Tänk på dem bara en liten stund idag i allafall. Det kommer jag att göra. Var så säker på de.

19 januari Auschwitz

känslan av att besöka Auschwitz var lite som att kvävas , lite svårt att andas och många känslor sprudlar upp i huvudet . Det är svårt att tänka sig att det funnits människor som bott så och hur många som har dött där . Det jag reagerade mest på var allt hår 2,5 ton hår och hår väger ju inte mycket så då fattar man hur många människor som fanns där och 2,5 ton var ju bara en liten del av det som fanns/finns.

I gettot fanns det inte lika mycket känslor eftersom det inte var bevarat på samma sett som Auschwitz det som jag tyckte var bäst var när man stod vid trappan där Shindlers list filmen är inspelad .

/ Carolin

Auschwitz

" Att se det i verkligeheten är inte alls som man hade föreställt sig i skolan"
När jag gick igenom porten till området så fick jag många känslor som inte går att beskriva.
Jag hade inte alls föreställt mig det så hemskt som det var. När jag fick syn på allt hår och barnkläderna så gick det inte att hålla tårarna inne.
och när vi gick längst med tågrälsen bort mot där gaskammarna hade varit så pratade vi om hur vi längtatde efter att ta en dusch, då slog det oss att så tänkte de också att dom skulel få tvätta sig efter den långa resan på ett instängt tåg, men i självaverket ledde det dem till döden. då fick man sån rysande känsla i kroppen.

En lärorik och rolig resa avslutad

Åter i Sverige efter en härlig resa med åtta fantastiska elever som har hållt humöret uppe, varit engagerade i resan, ställt bra frågor och visat sig från sin allra bästa sida. Vi kommer fortsätta att hålla bloggen uppdaterad med bilder, kommentarer med mera.

Men en stor eloge till eleverna som varit underbara att ha med sig på resan!

// Bengt

Getto

vi var i ett getto det var hemskt for att just dar man stod kunde en jude ha dodats.
Fabriken var valdigt haftig de hade gjort en utmarkt uttstallning. Valldigt gamla hus jag tyckte se var laskiga.

Sista dagen!

det ska bli bade skont och lite trakigt att aka hem idag, sknot att se alla hemma. idag har det fri dag som galler. jag, julia, ida och karin ska shoppa nu pa morgonen i det stora kopcentret och sen ska alla aka till en lokal markanad, det ska bli kul.

igar var en mycket larorik dag. vi var i en synagoga (judisk kyrka) det sag inte ut som vara kyrkor i sverige. dessa var knappt nagot utsmyckade alls, ganska traktiga men dom hade sin charm. nar vi besokte statsdelen dar krakows ghetto legat blev jag lite besviken. det var inget kvar av den tiden, allt var renoverat.

bara foa att vi aker hem idag betyder inte det att vi slutar att skriva har.
denna resan kommmer att folja med mig hela livet.

Resan hem paborjas

Som ni sakert last innan sa var vi igar pa rundtur i Ghettokvarteren och de judiska kvarteren i Krakow. Vi var aven inne i en synagoga och fick se hur en sadan ser ut inuti. Det var ett intressant miljobyte och man fick annu mera insikt i hur grymt "duktiga" nazisterna var pa att fornedra judarna pa alla mojliga sett. ett exempel ar att judar inte far kremeras utan de ska begravas hela eftersom de tror att messias ska komma och fa dom till livet igen. Detta tog nazisterna fasta pa och som ni sakert vet sa brandes nastan varenda jude efter att de dodats.

Idag kommer vi att borja resan hem till Sverige igen. vi kommer att aka fran Krakow vid halv sextiden ikvall och sen kor Bengt hela natten fram tills vi ar framme i Gdynia och tar baten darifran vid nio pa lordag morgon. Vi kommer sedan att aka farjan hem till Karlskrona och ar framme dar vid klockan sju lordag kvall.

Vi, eller iallafall jag har haft en underbar vecka med varldens basta larare som har tagit hand om oss som en pappa. Jag ar sa oerhort tacksam for att denna resan har blivit av och att Bengt verkligen lagt ner sin sjal i detta. Nu ska jag, Isabelle, Ida och Karin se resten av butikerna i kopcentrat som vi inte hann med imorgon.

Vi hors!

Rundtur i Krakow!

hej alla lasare!

idag har vi haft rundtur i Krakows gamla judiska kvarter och i gamla getto kvateren. Det var mycket intressant och man larde sig mycket. Det som jag kande starkast for var de gamla bygnaderna och synagogan som vi besokte. De har inte massa lullul i kyrkan/synagogan som vi har i sverige. Det var en haftig kansla att vara dar inne.

Men denna dagen berorde mig inte lika mycket som gardgen. Men guiden var bra hon tog varken for mycket eller for lite. Som Isabell skulle ha sagt GULD STJARNA TILL HENNE!

Ha en bra dag och en trevlig morgon!

Krakow

Idag har vi, aterigen tillsammans med var fantastiska guide, sett de judiska kvarteren, de gamla ghettokvarteren och Oscar Schindlers fabrik som sedan forra aret ar omvandlad till ett fantastiskt museum!

Dagen inleddes dock med att vi besokte en synagoga, en av sju stycken som finns bevarade i Krakow idag. Dock ar antalet judar i hela Polen idag enbart 20000 att jamfora med de 3,5 miljoner som bodde har innan andra varldskriget. Helt absurt hur Hitler lyckades att tomma Polen pa judar genom deportation, arbetslager och forintelselager... Overallt i de gamla kvarteren paminns man av dessa hemskheter...

Vi har aven provat de lokala kommunikationerna genom att aka sparvagn genom hela stan.

Judiska kvarteret och ghettot

dagen har varit intressant. nar vi var i det judiska kvarteret blev jag chockad av hur stor kontrast det var emellan husens utseende. vissa hus var helt nyrenoverade medan grannhuset kunde vara fallfardigt.

ghettot var inte som jag hade forestallt mig. husen sag inte sa gamla ut som jag trodde, de flesta var renoverade.  men nar jag tankte efter hur det hade sett ut sa blev jag berord.

som + i kanten var vi pa museumet i shindlers fabrik, det var haftigt. hela fabriken var omgjort till olika miljoer, COOLT!

Auschwitz och Birkenau

igar kl 09.00 akte vi minibuss med var svensktalande guide till Auschwitz. nar vi kom dit trodde jag forst att det bara var en liten paus for att man inte sag ngt av lagret. vi gick igenom den stora byggnaden och nar vi kom ut pa baksidan, dar forandrades min syn pa Auschwitz direkt. det jag sag var varre an jag forestallt mig. att nagon manniska kan utsatta andra medmanniskor for ngt sa hemskt som vi sag dar. stora byggnader langs en bred grusvag dar judarna bodde och sov pa ett betonggolv.
det vantar varre saker vill jag lova...

det jag blev mest berord av var barn pa bilder som trodde att dom skulle fa ett battre liv i lagret men kom istallet till helvetet. det jag tyckte var obehagligt var nar vi kom till Birkenau som ar sa mycket storre an Auschwitz. jag gick mot gaskammaren dar flera miljoner manniskor gatt fore mig. de trodde att de skulle fa duscha men sa blev det inte...de kom aldrig tillbaka.

jag kan inte forsta hur manniskor kan forneka detta fruktansvarda folkmord nar det finns bade ogonvittnen och andra bevis

Rattigheter som en mygga...

det ar svart att forklara med ord detta som jag och gruppen var med om igar...Auschwitz. att befinna sig pa samma plats som ett av det storsta folkmorden i valrdshistorien begicks pa var for mig ofattbart.detta var en grej
man inser att vi i sverigehar det valdigt bra och lever i en skyddad bubbla.

manniskorna som fanns i lagretkallades fangar, fast dom inte hade gjort sig skylldiga till ngt brott. det fanns dock tyskar som var kriminella och hade gjort sig skylldiga till brott som hamnade i lagret. dessa hade det mkt battre an det miljoner judar, romer, politiska fangar m.m.. de tyska kriminella jobbade som chefer i barakerna och hade egna rum med "hog" kvalite.
detta var en grej som paverkade mig och fick mig att fundera...
de tyska barakcheferna hade gjort sig skyldiga till brott men hade det betydligt battre an de andra fangarna, som inte hade nagon anledning att bli straffade.
men for 70ar sedan var det sjalvklart, JUDE=0 i alla situationer utan tvekan den svagare rasen.

jag vet att alla i var varld ar olika, men det ser jag som nagot positivt. att kunna utbyta livserfarenheter och ha olika levnadsatt som man kan lara sig av och utveckla dessa. man ska lara av varandra, inte vara avensjuka och motarbeta det som man tycker ar bra bara for att man inte sjalv kan, som nazisterna mot judar

ALLA AR VI OLIKA, VAR STOLT FOR DEN DU AR OCH LAT INGEN ANDRA DET! :)

intryck

Som ni vet var vi pa Auschwitz igar. Mitt intryck var mest att jag blev arg, men pa samma sett ledsen. Det finns inget ord som kan beskriva kanslan att vara dar nere.
VI gick pa samma vagar som de som hade mordats. Det ar ju helt sjukt om man tanker efter.

Man kunde nastan kanna radslan, paniken som maste ha darabbat alla dessa manniskor. Jag kan ju bara tanka mig hur det kanns att inte veta vad som kommer att handa mig eller min familj. Nej det var hemskt. Om man har chansen att aka dit sa ska man verkligen ta den. Auschwitz lamnar ingen oberod. Ingen!

Guiden var jatte bra med. Hon pratade lagom mycket och bra svenska. Nej det var en jobbig men valdigt intressant dag, som jag kommer att komma ihag for resten av mitt liv!

18 januari. Auschwitz

Vet inte riktigt vart jag ska borja. Kan saga att det finns inget som har fatt mig att borja lipa pa det sattet som denna hemska sanning gjorde idag. Det varsta var att se alla sma skor, barnskor...Oskyldiga barn, olskyldiga manniskor. 6 miljoner judar mordades brutalt tillsammans med miljoner andra manniskor sasom homosexuella, zigenare, politiska fangar m.m..
vart fan finns manniskovardet ?

Auschwitz

I dag var vi i Auschwitz. Det som var det hemskaste var att se alla barnskor.
Det var en docka som hade huvudet krosat det gick inte att beskriva.

Resan ner och Auschwitz

Igar kvall kom vi till hotellet efter att ha varit pa resande fot sedan mandags eftermiddag. Vi borjade med att ga ut och ata lite pa en sot liten restaurang i krakow. och sedan gick vi och lade oss eftersom vi hade en stor dag att se fram emot idag. Guiden motte oss pa hotellet vid nio och vi borjade resan med buss till Auschwitz som ligger ungefar sex mil ifran krakow dar vi bor.

Guiden var duktig pa svenska och pratade lagom mycket sa man fick mycket tid att reflektera over vad vi sag. Mitt starkaste intryck var nar vi kom in i ett rum dar den ena vaggen var inglasad och bakom den lag det tva ton manskligt har... Detta haret hade nazisterna tagit om hand och klippt av alla manniskor de dodat och sedan skickat ivag till fabriker for att gora tyger. Jag fann detta sa himla obehagligt att jag nastan kraktes.. Som sagt, det var ett av mina stora intryck.. Aven bilder och berattelser av barn som dog, bade foraldralosa och barn som kom tillsammans med sin familj.. Det har varit sa otroligt mycket att tanka pa och reflektera over att man inte kan sara pa alla tankarna. Det blir som ett enda virrvarr i huvudet..

Vi har haft atersamling pa hotellet nu och pratat lite om det vi sett idag och nu ska vi ga ut och ata lite. Vilken miljoomvaxling.. de ar nastan sa jag blir illamaende igen.. Men som sagt, nu ska vi ga. kanske skriver nagat mer ikvall. :)

hoppas ni har det bra hemma, vi har det iallafall AWESOME!

En dag full av intryck

I morse klockan nio motte var guide oss pa hotellet. Hon var over forvantan bra och har bidragit till en mycket bra dag! Efter cirka en timmes bilresa var vi framme vid Auschwitz1 dar man direkt overskoljs av intryck och manniskooden. Kanslan av dod runt dig, vetskapen om vad som egentligen hant just pa den plats du befinner dig, det gar inte att beskriva utan maste verkligen upplevas...

Det som berorde mig mest denna gang var synen av barnklader, barnskor och den trasiga dockan... Att oskyldig sma barn som bara ville leka skulle tvingas mota helvetets kafter pa ett sadant skrammande satt ar sa fruktansvart smartsamt!! Det gar inte att lata bli att beroras av alla manniskooden, bilderna pa de som omkommit i lagret efter att bar ha varit dar i fem dagar... Synen av tva ton manskligt har som skulle anvandas till textilier.

Eleverna komemr att beskriva sina tankar o kanslor har undr kvallen, och ar tekniken med oss kommer det aven lite bilder!

Resan ner

Efter manga timmar pa resande fot kom vi fram till vart hotell i Krakow vid halvatta igar kvall. Batresan gick smidigt och korandet med bil gick bra, men var tidsodande!! Det var VM i hal i vagen och OS i vagarbeten som gjorde att resan tog lang tid. NU har vi intagit var forsta frukost och skall strax bege oss ivag mot Auschwitz! Vi aterkommer ikvall med dagens upplevelser!

Dagen D!

Idag bär det av mot Polen. Månader av planering har nu gett denna resa! :) Om tre timmar går bussen från Naturbruksgymnasiet. Hämtade precis bussen på Hertz, den verkar rymliga och lättkörd, skönt för en anna som skall köra 60 mil imorgon!

Jag hoppas att personal, elever och föräldrar kommer följa bloggen här under veckan, men även efter att resan är genomförd eftersom vi kommer uppdatera här varje dag ( om tekniken är med oss!) med både texter och bilder.

Resfeber

Jag trodde aldrig jag skulle säga detta men är duktigt nervös över att åka iväg imorgon. och sen till råga på allt så har en av mina små älskade råttor gått och blivit dålig och då är man ännu mer orolig över att åka iväg..
låter töntigt men de är ju mina små bebisar.. vill inte att nåt ska hända dom, speciellt inte när jag är bortrest!

jag tänkte jag skulle ta och börja packa nu. som sagt, alltid ute i så god tid!

trots att jag dunkar musik till förbannelse och försöker tagga så är jag inte det minsta sugen på att åka imorgon. USCH vilken tråkig människa jag är..

förhoppningsvis ändrar det sig om en stund! har ju sett fram emot denna resan extremt länge nu ju!

om Isabelle ser detta inlägg så kan hon ringa mig, behöver snacka med henne! ;)

Helgen innan!

Nu tänker jag inte traggla som Ida och Isabelle gjort i sina senaste inlägg :)
vi förstår att ni längtar. VEM FAN GÖR INTE DET? :D:D:D

Ska bli riktigt nice att åka iväg och till skillnad från Isabelle har jag inte så stor panik över vad jag ska packa. om jag känner mig själv rätt så kommer jag börja packa söndag kväll och sen stå där två timmar innan vi ska åka och skrika och gorma om att jag inte har några kläder rena.. så är det alltid ;)

Men men som sagt, sista dagen i skolan nu innan det bär av till Polen med min älskade historiagrupp och lilla Bengt Ohlsson våran kära magister ;)
Vi, allihopa kommer uppdatera så fort vi får chansen genom hela resan och jag hoppas att folk kommer tycka om att läsa de vi skriver :)

So Long och Hejdå Naturbruksgymnasiet. ses nästnästa vecka!

längtar längtar längtar!

Änteligen. snart bär det av mot polen och det ska bli extremt kul:)
det är en lång resa och man kommer nog vara rätt slut när man kommer fram, man ska ju åka med så trevliga människor som kommer att vara hyper hela tiden  och då menar jag inte julia och isabelle:p tänk de ska jag leva en vecka med:P

Ikväll blir det hem och packa i lugn och ro och då kommer man längta änumer!

jag hoppas att det kommer bli lika kul som jag förväntar mig. och jag hoppas att auschwitz kommer att bli intresant. Jag tror att det kommer att vara mycket känslor inblandade men jag tror att detta är det bästa sättet att få en bild av förintelsen istället för att sitta och bara läsa.

ses om en vecka skolan:P

Lääängtar, vi fick åka tillslut! :)

Äntligen är vi snart på väg. Jag har verkligen längtat enormt efter detta enda sedan vi fick reda på att vi skulle åka. I början var det mkt oklart om vi skulle få åka för det fanns inte pengar till det. Vår underbara lärare magister Bengt sökte på palmestipendiet, och vi fick det på 25.000. det är typ bara 20 stipendier som delas ut varje år så det var ju en himla tur!!!

Nu längatar jag bara så mycket...Vi fick vara lediga hela dagen på måndagen så att vi kunde packa i lugn och ro.
Det ska bli så himla svårt att veta hur mycket man ska ha med sig.
Undra om maten är god, hoppas det för annars kommer jag att dö typ. Jag kan verkligen inte äta något som jag inte tycker om.

Jag är dock lite orolig hur jag kommer att reagera när vi besöker Auschwitz. När jag blir orolig och rädd så spyr jag och det är ju inte så trevligt. Jag berörs så lätt av människoöden. Vi kommer ju bara att vara där på besök, dom var där för att dö! det dog liksom över 1miljon där jag kommer att stå, det är ju helt sjukt

GULDSTJÄRNA!

Tre dagar kvar

På måndag bär det av mot Polen och programmet för resan ser ut enligt följande:

Detaljerad reseplanering för Polenresan 17-22 januari 2011

Måndag 17/1

17:30: Avresa från Bräkne-Hoby

20:00: Avresa med färja från Karlskrona mot Gdynia

Tisdag 18/1

08:00: Ankomst Gdynia

08:30: Bilfärd mot Krakow

18:00: Incheckning på hotell Alexander II i Krakow

18:30: Samling i lobbyn

Lördag 22/1

09:00: Avresa med färja från Gdynia mot Karlskrona

19:00: Ankomst Karlskrona

På måndag bär det av! :)

I denna bloggen kommer vi i historiagruppen på Naturbruksgymnasiet i Blekinge skriva om vår resa till Polen, Krakow.

Här kommer vi skriva om våra upplevelser från resan och främst om vårt besök på Auschwitz.