Rattigheter som en mygga...

det ar svart att forklara med ord detta som jag och gruppen var med om igar...Auschwitz. att befinna sig pa samma plats som ett av det storsta folkmorden i valrdshistorien begicks pa var for mig ofattbart.detta var en grej
man inser att vi i sverigehar det valdigt bra och lever i en skyddad bubbla.

manniskorna som fanns i lagretkallades fangar, fast dom inte hade gjort sig skylldiga till ngt brott. det fanns dock tyskar som var kriminella och hade gjort sig skylldiga till brott som hamnade i lagret. dessa hade det mkt battre an det miljoner judar, romer, politiska fangar m.m.. de tyska kriminella jobbade som chefer i barakerna och hade egna rum med "hog" kvalite.
detta var en grej som paverkade mig och fick mig att fundera...
de tyska barakcheferna hade gjort sig skyldiga till brott men hade det betydligt battre an de andra fangarna, som inte hade nagon anledning att bli straffade.
men for 70ar sedan var det sjalvklart, JUDE=0 i alla situationer utan tvekan den svagare rasen.

jag vet att alla i var varld ar olika, men det ser jag som nagot positivt. att kunna utbyta livserfarenheter och ha olika levnadsatt som man kan lara sig av och utveckla dessa. man ska lara av varandra, inte vara avensjuka och motarbeta det som man tycker ar bra bara for att man inte sjalv kan, som nazisterna mot judar

ALLA AR VI OLIKA, VAR STOLT FOR DEN DU AR OCH LAT INGEN ANDRA DET! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0