Resan ner och Auschwitz

Igar kvall kom vi till hotellet efter att ha varit pa resande fot sedan mandags eftermiddag. Vi borjade med att ga ut och ata lite pa en sot liten restaurang i krakow. och sedan gick vi och lade oss eftersom vi hade en stor dag att se fram emot idag. Guiden motte oss pa hotellet vid nio och vi borjade resan med buss till Auschwitz som ligger ungefar sex mil ifran krakow dar vi bor.

Guiden var duktig pa svenska och pratade lagom mycket sa man fick mycket tid att reflektera over vad vi sag. Mitt starkaste intryck var nar vi kom in i ett rum dar den ena vaggen var inglasad och bakom den lag det tva ton manskligt har... Detta haret hade nazisterna tagit om hand och klippt av alla manniskor de dodat och sedan skickat ivag till fabriker for att gora tyger. Jag fann detta sa himla obehagligt att jag nastan kraktes.. Som sagt, det var ett av mina stora intryck.. Aven bilder och berattelser av barn som dog, bade foraldralosa och barn som kom tillsammans med sin familj.. Det har varit sa otroligt mycket att tanka pa och reflektera over att man inte kan sara pa alla tankarna. Det blir som ett enda virrvarr i huvudet..

Vi har haft atersamling pa hotellet nu och pratat lite om det vi sett idag och nu ska vi ga ut och ata lite. Vilken miljoomvaxling.. de ar nastan sa jag blir illamaende igen.. Men som sagt, nu ska vi ga. kanske skriver nagat mer ikvall. :)

hoppas ni har det bra hemma, vi har det iallafall AWESOME!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0